Säännöllinen ateriarytmi


Oletko koskaan laskenut, kuinka monta kertaa päivässä syöt, siis kaikki välipalat ja suklaapatukat mukaan lukien? Jos lasket rehellisesti, määrä saattaa yllättää.

Hampaat sietävät vain 4‒6 happohyökkäystä päivässä. Oma ruokailu kannattaakin jaksottaa esimerkiksi näin: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Kun jokainen ateria on kulutukseesi nähden sopivan ravitseva, ei tule tarvetta popsia turhia sokeri- ja energiapommeja aterioiden välillä.

Sama pätee limuihin, mehuihin, makuvesiin ja energiajuomiin. Älä kittaa niitä pitkin päivää. Juuri jatkuva napostelu ja makeiden tai happamien juomien juominen on hampaille kaikkein haitallisinta.

Näin ehkäiset happohyökkäyksen haitallisia vaikutuksia:

  • Pidä kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista.
  • Nauti makeat ja happamat tuotteet ruoan yhteydessä.
  • Älä napostele aterioiden välillä.
  • Juo janojuomana vettä.
  • Käytä ksylitolituotteita.

Happohyökkäys kuriin

Happohyökkäys käynnistyy aina, kun olet nauttinut kariesbakteerille ravinnoksi kelpaavaa ruokaa ja juomaa. Ei ole väliä, syötkö yhden mandariinin vai kolmen ruokalajin illallisen. Happohyökkäys kestää noin puoli tuntia, ellei sitä katkaista ksylitolilla. Sinä aikana suun bakteerit tuottavat happoa, joka pehmentää hammaskiillettä.

Happoja muodostuu helposti mm. seuraavien ruoka-aineiden sisältämistä hiilihydraateista:

  • Sokerilla makeutetut leivonnaiset ja makeiset
  • Kaakao ja muut sokeroidut juomat
  • Sokeroidut murot
  • Perunalastut yms. naksut
  • Hillot ja marmeladit
  • Kuivatut hedelmät

Herkkuhetki ruoan jälkeen

Kokonaan ilman herkkuja ei toki tarvitse olla, muuten elämästä saattaa tulla liian ankeaa. Yritä kuitenkin ajoittaa makeiden tuotteiden syöminen aterioiden yhteyteen. Nauti siis kakkukahvit heti ruoan jälkeen eikä parin tunnin päästä.

Nyt on myös sopiva hetki oikaista käsite karkkipäivä. Se ei suinkaan tarkoita makeisten mussuttamista pitkin päivää. Siitä eivät hampaat tykkää hyvää. Tästä lähtien karkkipäivä julistetaan herkkuhetkeksi! Ja se taas tarkoittaa, että on parempi syödä kaikki makeat kerralla eikä tipoittain pitkin päivää. Mielellään vielä aterian yhteydessä. Ja muistathan, että paras jälkiruoka on ksylitolipurukumi tai -pastilli.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0